Jumaat, 18 Mac 2011

TADHIYYAH??? APA TU??



Salam....Hari ni nak citer pasal Tadhiyyah..tau x pe tu tadhiyyah?? msti semue dah tau kan sebab kite kan blaja Bahasa Arab...tapi  xpe r..walaupun semua orang dah tau,tp ana stilll nak citer gak...walaupun ana bukanlah orang yang selayaknya untuk bercerita tentang pen'tadhiyyah'an kerana pentadhiyyahan ana tidaklah sehebat orang yang pernah diuji untuk tadhiyyah..nape ana nak citer sangat pasal tadhiyyah ni?? sebab tadhiyyah ni ada kaitan ngan kehidupan kita sebagai pengawas...

k, sekarang ana gtau maksud tadhiyyah dulu ek..tadhiyyah ni bermaksud mengorbankan harta, jiwa, waktu, kehidupan dan segala-galanya untuk mencapai tujuan. Pengorbanan apa pun tidak akan sia-sia, akan diganti dengan balasan pahala:

QS. 9:111 ”Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka”
QS. 48:16 ”Maka jika kalian taat Allah akan memberi kalian pahala yang baik”
QS. 2:245 ” Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan meperlipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.”

Umat ini tdak akan baik kecuali dengan sesuatu yang menyebabkan baiknya umat pertamanya, dan tidak akan mendapatkan kemuliaan kecuali dengan apa yang menyebabkan pendahulunya mendapatkan kemuliaan.
Tiada kehidupan bagi dakwah tanpa jihad, tiada jihad tanpa pengorbanan.
QS. 34:39 ” Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dia-lah Pemberi rezki yang sebaik-baiknya.”
QS. 3:157 ” Dan sungguh kalau kamu gugur di jalan Allah atau meninggal, tentulah ampunan Allah dan rahmat-Nya lebih baik (bagimu) dari harta rampasan yang mereka kumpulkan.”

Orang yang tidak mau berkorban akan berdosa
QS.9:24 dan 38-39
QS. 47:38
QS. 48:16

QS:61:10-11 ” Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih? (yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.”
Di ambil dari buku “At-Tadhiyyah” Hasan Al-Banna

Ini membawa maksud sekiranya ketika itu, saat itu Islam memerlukan tadhiyyah daripada kita. Dan ketika itu juga, sekiranya kita hanya mempunyai wang untuk di tadhiyyah kan, maka saat itu tadhiyyah ke atas wang itu amat dituntut dan diperlukan. Dan dengan bersifat dan bersikap tadhiyyah, maka ia boleh melatih jiwa-jiwa muslim yang ada sekarang untuk terus menerus sayangkan agama yang ada biarpun dalam keadaan macam mana sekali pun.


Bagaimana kalau ketika itu, kita mempunyai sepenuh tenaga untuk disumbangkan kepada agama? Maka, tadhiyyah ketika itu menggunakan sepenuh tenaga adalah sangat-sangat dituntut. Bukan balasan dan duitnya dapat di sini, tapi kalau benar ikhlas, balasan dan 'duit' nya nanti kita sama-sama tuntut di SANA.



dah faham??

apa kaitannya ngan pengawas lak??

k, senang citer camni...(ana nak tekankan tadhiyyah dari segi masa sebab masa pun salah satu daripada tadhiyyah)..mse interview nak jadi pengawas hari tu (bile tarikhnye dah lupa lak) semua bakal2 pengawas ditanya dengan soalan lebih kurang camni.."sanggup ke awak korbankan masa awak untuk pengawas??"
bakal2 pengawas sekalian pun menjawab "boleh je kak,saya tak kisah pun", "InsyaAllah bang,saya akan korbankan masa saya" camtu la lebih kurang bunyinya...

TETAPI...

bile diuji..semua memberi alasan...xfaham??k,ana bagi contoh..katekan esok ada exam (ADD MATH la contohnya) dan malam ni pulak ada meeting psal mslh pelajar..pnting sgt..tapi semua memberi 1 juta alasan..nak study la, nak wat revisionla...so shbt2 trsyg, mne tadhiyyah kita?ni baru sedikit daripada ujian yang Allah berikan...ni belum citer soal duit lagi..

ada satu citer pasal keajaiban tadhiyyah..ada seorang hamba Allah ni nak amik exam trial SPM..tapi malam ni ada meeting penting sangat..nak tak nak dia kena pergi gak..dia pun ikhlaskan hati seikhlas mungkin..dan dengan kuasa Allah,tidur malam tu dia mimpi apa yang bakal kuar esok..dan Alhamdulillah, dia berjaya dengan cemerlangnya..(tapi ni bukan ana nk suruh Tun dan Zulfahmi buat meeting malam exam..huhu) ni cuma contoh je..

Anda Mahu Tadhiyyah?
Dalam mahu membawa agama Islam yang tercinta ini, duit tidak ditabur. Pangkat tidak ditawar. Kedudukan tidak pernah dibentangkan. Menjadi terkenal lebih-lebih lagi tidak. Masa bekerja tidak menentu. Tapi kalau kita benar-benar yakin dan ikhlas, bayaran mahal ada di SANA. Tapi ia sangat-sangat memerlukan elemen tadhiyyah dalam mahu membawa agama Allah ini.


Tadhiyyah masa-tadhiyyah tenaga-tadhiyyah kewangan-tadhiyyah kehendak diri-tadhiyyah masa untuk berkeluarga-dan tadhiyyah dalam pelbagai konteks lagi. Ianya dituntut semata untuk meletakkan agama Islam pada kedudukan yang sebenar.


Dan, ia menjadikan persoalan kepada kita semua. Adakah anda mahu tadhiyyah?


Kalau jawapannya YA, maka anda sudah bersedia dan selangkah untuk membantu agama Allah ini dalam keadaan yang mencabar di hadapan sana. Tapi kalau jawapannya belum lagi YA, maka ayuh sama-sama kita menambahkan ilmu yang ada pada kita untuk menjadikan kita mahu tadhiyyahkan pada agama Islam yang indah ini.


Akhlaknya
Islam payah untuk ditegakkan kalau masing-masing mahu mengambil hal dan keperluan diri masing-masing. Duit aku, duit aku. Duit kau, duit kau. Masa aku, masa aku. Masa kau, masa kau. Oleh itu, sekiranya kita tidak mahu untuk menyokong dan membawa Tadhiyyah untuk agama, siapa lagi? Kita kan muslim, kita juga Insyaallah mukmin yang akan turut sama mendokong perkara ini sehingga akhir hayat, Insyaallah.
p/s-Tadhiyyah..!!~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan